Strona główna Aktualności Aktualności: Polska Dyrektywa tytoniowa wzmocni szarą strefę?

Reklama

Reklama

03 Mar
Dyrektywa tytoniowa wzmocni szarą strefę?
Napisała AgroMY |
Opublikowane w Aktualności: Polska
 
rozmiar czcionki zmniejsz rozmiar czcionki zwiększ rozmiar czcionki
Oceń ten artykuł
(1 Głosuj)

 

Krajowa Izba Gospodarcza negatywnie ocenia propozycje zmian w tzw. unijnej dyrektywie tytoniowej (Dyrektywa 2001/37/WE). Wprowadzenie w życie proponowanych zapisów niesie ze sobą ryzyko znacznego zwiększenia nielegalnego handlu w Polsce wyrobami tytoniowymi i wzrostu szarej strefy.


Podstawowym założeniami dyrektywy są: zakaz ekspozycji w punkcie sprzedaży (Retail Display Ban - RDB), co wymagałoby od detalistów w UE ukrycia wszystkich produktów tytoniowych tak, aby były niewidoczne dla kupujących (a także sprzedających, innych niż ten, który akurat obsługuje klienta) oraz ujednolicenie wyglądu opakowań (paczki tego samego koloru, rozmiaru i kształtu, nazwa produktu wydrukowana ujednoliconą czcionką, brak symboli i innych znaków graficznych związanych z marką, duży obrazek stanowiący ostrzeżenie zdrowotne). Dodatkowo dyrektywa wprowadza zakaz używania określonych składników w produkcji papierosów (ingredients ban).

Doświadczenia innych krajów wskazują, że zakaz ekspozycji wyrobów tytoniowych nie zawsze przynosi pożądany skutek. W Kanadzie w 2009 r. (pierwszy pełny rok obowiązywania display ban) co dziesiąty sklep został zamknięty, a odsetek palących uczniów wzrósł do 13 proc. z 11 proc. w 2007. Dane pokazują również, że 52 proc. papierosów pochodzi z nielegalnych źródeł, 65 proc. palaczy w wieku 18-24 lata paliło papierosy pochodzące z nielegalnych źródeł. Z kolei w Irlandii odsetek  palących wzrósł o 7 proc. mimo wprowadzenia "display ban" w lipcu 2009.

Zdaniem KIG, wprowadzenie proponowanych zapisów nie jest uzasadnione z punktu widzenia ważnego interesu społecznego i może przynieść negatywne skutki dla gospodarki oraz budżetu państwa z uwagi na utracone wpływy podatkowe (wzrost szarej strefy).

 

Źródło: kig.pl – Krajowa Izba Gospodarcza


Pokrewne etykiety

Dodaj komentarz