11 Lut
Ministerstwo Gospodarki chce zredukować koszty przedsiębiorców
Napisała AgroMY |
Opublikowane w Aktualności: Polska
 
rozmiar czcionki zmniejsz rozmiar czcionki zwiększ rozmiar czcionki
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

 

- Szczegółowo przeanalizowaliśmy 100 obowiązków informacyjnych. Wybraliśmy 26 z nich – generujących największe koszty dla przedsiębiorców i nadających się do uproszczenia. Ich zniesienie może przynieść oszczędności rzędu 3 mld złotych dla gospodarki - powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak podczas konferencji prasowej poświęconej redukcji obciążeń administracyjnych.

 

 

Spotkanie, w którym wziął również udział wiceminister gospodarki Mieczysław Kasprzak, odbyło się 10 lutego 2011 r. w MG. – Korzystając z raportu firmy Deloitte, stworzyliśmy listę 100 obowiązków, generujących największe roczne obciążenie administracyjne w gospodarce – oznajmił wicepremier Pawlak. – Listę tą przekazaliśmy także do konsultacji organizacjom pracodawców - dodał.

 

Zdaniem wicepremiera, większość propozycji MG opiera się na wprowadzeniu możliwości spełnienia obowiązku informacyjnego w formie elektronicznej, jako alternatywy wobec wersji papierowej. - Sami przedsiębiorcy, w badaniu przeprowadzonym przez firmę Deloitte, wskazali jako najbardziej pożądaną formę redukcji właśnie „elektronizację obowiązków” – podkreślił.

 

Wśród najważniejszych planowanych zmian, wiceminister Kasprzak wymienił propozycje zniesienia obowiązku przekazywania przez płatnika pracownikowi comiesięcznej informacji o ubezpieczeniu obowiązkowym (tzw. RMUA). - Po wprowadzeniu tego rozwiązania, do zidentyfkowania ubezpieczonego wystarczy dokument tożsamości. Potwierdzenie prawa do opieki zdrowotnej pacjent będzie mógł przedstawić w terminie późniejszym – zadeklarował.

 

Kolejnym proponowanym przez resort gospodarki udogodnieniem jest zniesienie obowiązku dostarczania pracodawcy przez ubezpieczonego zaświadczenia lekarskiego, które jest następnie przesyłane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. - Generuje to rocznie ponad 800 mln kosztów administracyjnych - zauważył wiceminister Kasprzak. - To niepotrzebne dublowanie dokumentacji, ponieważ lekarz przekazuje oryginał zaświadczenia do ZUS. Urząd otrzymuje więc przedmiotowy dokument od dwóch podmiotów – ocenił.

 

Resort chce także zmniejszyć częstotliwość obowiązków informacyjnych. System przesyłania deklaracji rozliczeniowych i raportów imiennych do ZUS z comiesięcznego zostałby zamieniony na kwartalny.

 

Z 10 do 5 lat skrócony zostałby ponadto okres przedawnienia należności związanych ze składkami zdrowotnymi w ramach ZUS i KRUS. Jak podkreślił wiceszef resortu gospodarki zmiana uzasadniona jest faktem, iż zobowiązania podatkowe (zgodnie z art. 70 Ordynacji podatkowej) przedawniają się z upływem 5 lat. - W związku z tym obowiązki z tytułu należności zusowskich można skorelować z przepisami podatkowymi – podsumował.

 

W projekcie znajdą się przepisy ograniczające bariery administracyjne (pierwsza ustawa znajduje się przed II czytaniem w Sejmie). Wstępne propozycje, które zawiera projekt, wprowadzają zmiany m.in. w prawie podatkowym, kodeksie pracy oraz ustawie prawo zamówień publicznych

 

Źródło: mg.gov.pl

 


Pokrewne etykiety
W górę