środa, 16 luty 2011 09:12

Produkty regionalne nadają smaku Europie

Napisała
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

 

Unijny system oznakowania jakości chroni już tysiąc nazw tradycyjnych produktów rolnych i spożywczych. Dochody z nich rosną z roku na rok, a apetyt na nie wcale nie maleje.

Od 15 lutego 2011 roku "Piacentinu Ennese" − nazwa włoskiego sera owczego z dodatkiem szafranu − jest tysięczną nazwą zarejestrowaną w unijnym systemie oznakowania jakości. Celem systemu jest ochrona i promowanie marek tradycyjnych produktów rolnych i spożywczych w Europie. Oznakowanie jakości chroni pracę rolników i producentów wyrobów tradycyjnych, którzy podtrzymują i rozwijają dziedzictwo kulturowe europejskiej wsi. Z kolei z punktu widzenia konsumenta stanowi gwarancję jakości.

 

Po tym jak nazwa tradycyjnego produktu zostanie zarejestrowana i oznaczona jednym z trzech znaków jakości, UE dba o to, aby nikt nieupoważniony nie wykorzystywał chronionej nazwy w odniesieniu do swoich wyrobów. Na przykład nazwę "Piacentinu Ennese" może nosić wyłącznie ser produkowany w sycylijskiej prowincji Enna, otrzymywany z mleka owczego pochodzącego od owiec ściśle określonych ras. Producenci tego sera mogą od tej chwili umieszczać na produkcie unijny znak jakości wskazujący na "chronioną nazwę pochodzenia".

 

Od chwili utworzenia systemu w 1992 roku zarejestrowano w nim takie produkty jak szynka parmeńska, ser Roquefort, bryndza podhalańska, miód kurpiowski czy truskawka kaszubska.

 

Istnieją trzy kategorie znaków:

Chroniona nazwa pochodzenia (ChNP) − oznacza, że produkty rolne i spożywcze zostały wyprodukowane, przetworzone oraz przygotowane na konkretnym obszarze geograficznym, przy użyciu uznanych metod

 

Chronione oznaczenie geograficzne (ChOG) − oznacza, że produkty rolne i spożywcze są silnie związane z konkretnym obszarem geograficznym. Przynajmniej jedna z faz wytwarzania danego produktu musi odbywać się na tym obszarze.

 

Gwarantowana tradycyjna specjalność (GTS) − oznacza, że produkty charakteryzują się tradycyjnym składem lub sposobem produkcji.

 

Dotychczas 505 produktów zarejestrowanych zostało jako ChNP, 465 jako ChOG, a 30 jako GTS. Rejestracja nie odbywa się automatycznie. UE musi najpierw przeanalizować zgłoszenie, a inni producenci mogą sprzeciwić się rejestracji. W UE istnieją również dwa osobne rejestry oznaczeń geograficznych win oraz napojów alkoholowych. UE chce udoskonalić system oznakowania jakości. W grudniu 2010 roku Komisja przedłożyła wnioski ustawodawcze, których celem jest usprawnienie systemu oraz ułatwienie zainteresowanym korzystania z etykiet.

 

Z przeprowadzonych badań wynika, że w 2007 roku obroty ze sprzedaży produktów oznaczonych jako ChNP i ChOG wyniosły 14 mld euro.

 

Źródło: ec.europa.eu

 

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.