poniedziałek, 31 styczeń 2011 15:57

UE chce pogłębić jednolity rynek usług

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Usługi odpowiadają obecnie w Unii Europejskiej za dwie trzecie PKB i zatrudnienia. Jednocześnie stanowią jedynie ok. 20 proc. wartości handlu wewnątrzunijnego. Tylko ok. 8 proc. unijnych MŚP prowadzi działalność w innych państwach członkowskich wspólnoty. Aby uruchomić cały potencjał jednolitego rynku usług do 2012 r., Komisja Europejska podjęła decyzję o realizacji serii ukierunkowanych działań mających na celu wyeliminowanie pozostałych do rozwiązania problemów.

 

Według danych Komisji Europejskiej korzyści z lepszego funkcjonowania jednolitego rynku usług można oszacować na kwotę wahającą się od 60 do 140 miliardów euro, co stanowi potencjał wzrostu wynoszący od 0,6 proc. do 1,5 proc. PKB. Komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług Michel Barnier stwierdził, że w obecnej kryzysowej sytuacji gospodarczej unia musi uwolnić dalsze możliwości zwiększania tempa wzrostu gospodarczego tkwiące w zintegrowanym jednolitym rynku usług. - Dzięki temu przedsiębiorstwa będą mogły rozwijać się, wprowadzać innowacje i tworzyć więcej miejsc pracy. Dzięki temu dla konsumentów i przedsiębiorstw UE dostępne będą lepsze i bardziej konkurencyjne usługi - powiedział Barnier.

 

Celem dyrektywy o usługach jest właśnie usunięcie niepotrzebnych i obciążających przedsiębiorstwa barier w handlu usługami w ramach jednolitego rynku. W rok po upływie terminu transpozycji dyrektywy komisja i państwa członkowskie zakończyły opracowywanie oceny dotyczącej jej wdrożenia w praktyce. Wynika z niej, że chociaż wiele dotychczas osiągnięto, nadal nie został w pełni wykorzystany potencjał jednolitego rynku usług. Komisja zamierza sprawdzić, czy jednolity rynek funkcjonuje w praktyce. W 2011 r. i 2012 r. przeprowadzi „kontrolę jakości” jednolitego rynku usług z perspektywy użytkowników. Kontrola uwzględniać będzie wszystkie inne przepisy unijne dotyczące usług, poza dyrektywą o usługach, oraz zawarta zostanie w niej ocena wzajemnych oddziaływań pomiędzy tymi przepisami. Celem tego działania jest zidentyfikowanie praktycznych problemów, które ograniczają funkcjonowanie jednolitego rynku usług, oraz wykrycie niezamierzonych skutków wzajemnych oddziaływań między poszczególnymi przepisami. Komisja stwierdziła już, że istnieje potrzeba podjęcia dalszych działań w sprawie ograniczeń nałożonych na niektórych dostawców usług w pewnych krajach.

 

Bruksela chce też usunąć bariery blokujące rozwój usług trans granicznych. „Wspólna ocena” pokazała w szczególności trudności w świadczeniu usług transgranicznych w państwach, w których podmiot świadczący usługi nie ma stałej siedziby. Komisja będzie dążyć także do zapewnienia szerokiego wdrożenia dyrektywy usługowej oraz jej powszechnego stosowania. Będzie podejmować dialog dwustronny z państwami członkowskimi, które mają problemy ze wdrażaniem dyrektywy. Ponadto w 2011 r. komisja opracuje pierwszą ocenę gospodarczych skutków wdrożenia dyrektywy oraz jej wpływu na funkcjonowanie rynków usług.

 

Zgodnie z dyrektywą o usługach państwa członkowskie musiały do końca 2009 r. uprościć swoje procedury administracyjne i wprowadzić „punkty kompleksowej obsługi”, pozwalające przedsiębiorstwom na łatwiejsze załatwianie formalności w formie elektronicznej. Dyrektywa przewidywała opracowanie „wspólnej oceny”, która miała umożliwić ewaluację osiągniętych postępów i wykrycie pozostałych do rozwiązania problemów. „Wspólna ocena” została przeprowadzona w 2010 r. Dynamiczny rozwój sektora usług w UE jest jednym z głównych priorytetów Komisji. Według jej danych usługi są siłą napędową gospodarki UE. W tym sektorze powstaje około dziewięciu z dziesięciu nowych miejsc pracy.

 

Źródło: euractiv.pl

 

Skomentuj

Upewnij się że wpisałeś (*) wymagane informacje we wskazanym miejscu.\nPodstawowy kod HTML jest dozwolony.