Handel elektroniczny oferuje konsumentom i firmom wiele potencjalnych korzyści, takich jak niższe ceny, większy dostęp do towarów, tworzenie innowacyjnych usług i nowych miejsc pracy.
Choć zakupy przez internet stanowią około 3 proc. wszystkich obrotów w handlu detalicznym w UE, wciąż jeszcze wiele barier uniemożliwia dalszy rozwój jednolitego rynku internetowego w 27 państw członkowskich.
Na przykład przepisy regulujące sprzedaż przez internet są często niejasne lub nieznane szerszemu ogółowi, informacje na stronach internetowych są niewystarczające z punktu widzenia konsumenta, a porównywanie cen może być trudne.
Takie problemy mogą zniechęcić konsumentów do kupowania przez internet mimo oszczędności, jakie oferuje ta forma zakupów (obecnie szacowanych na około 11,7 mld rocznie w przypadku zakupu towarów). Gdyby rynek internetowy był bezpieczniejszy i bardziej otwarty, więcej osób mogłoby odnosić z niego korzyści.
Komisja proponuje 16 środków mających na celu dwukrotne zwiększenie internetowej sprzedaży detalicznej do 2015 r. dzięki zapewnieniu konsumentom lepszej ochrony i dokładniejszych informacji oraz większego wyboru.
Źródło: ec.europa.eu Komisja Europejska (styczeń 2012)