MF nie chce ulgi dla producentów rolnych
Senatorowie PO chcą zwolnić z podatku sprzedaż niewielkich ilości wytworzonych przez rolników produktów, np. serów, kompotów czy wędlin. Wiceminister finansów Maciej Grabowski sceptycznie ocenia pomysł wprowadzenia kolejnej ulgi.
Zdaniem senatorów PO, którzy przygotowali projekt nowelizacji ustawy o PIT i swobodzie działalności gospodarczej, ich propozycja ma umożliwić rolnikom nieopodatkowaną i odformalizowaną produkcję oraz sprzedaż niewielkich ilości przetworzonych produktów rolnych. Chodzi np. o pieczywo, wędliny, dżemy, kompoty czy sery, jeśli wartość sprzedaży nie przekroczyłaby rocznie 5 tys. zł
Koniec terminu składania wniosków
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uprzejmie informuje, że w celu ułatwienia wszystkim zainteresowanym rolnikom złożenia wniosków o przyznanie płatności obszarowych za 2010 r. w podstawowym terminie, godziny pracy biur powiatowych Agencji, zostaną wydłużone. I tak w dniach 10- 14 maja oraz 17 maja 2010 r. biura powiatowe ARiMR będą czynne od godziny 600 do 2200, a dodatkowo wnioski będzie można składać osobiście w biurach powiatowych także w sobotę 15 maja od godziny 800 do 1600. Czynne są również punkty przyjmowania wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich poza siedzibami biur powiatowych. Ich wykaz wraz z terminami i godzinami pracy znajduje się na stronie internetowej ARiMR, a także jest dostępny w biurach powiatowych i oddziałach regionalnych Agencji. Wnioski o przyznanie płatności można wysłać również pocztą. O dotrzymaniu terminu złożenia wniosku decyduje data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym.
Takie decyzje, ułatwiające rolnikom złożenie wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich, podjął Prezes Agencji Tomasz Kołodziej. A są one jak najbardziej uzasadnione, ponieważ do 6 maja wnioski o dopłaty bezpośrednie za 2010 r. złożyło tylko 703 tys. rolników, spośród około 1,39 mln uprawnionych. Mamy nadzieję, że wszyscy rolnicy, dzięki wprowadzonym przez ARiMR ułatwieniom zdążą złożyć wnioski w podstawowym terminie czyli do 17 maja br. W przeciwnym razie, należne im płatności zostaną obniżone o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia. Ostateczny termin złożenia wniosku o przyznanie płatności za 2010 r. upływa 11 czerwca. W tym roku na jednym formularzu wniosku o przyznanie dopłat bezpośrednich można ubiegać się aż o dwanaście różnego rodzaju płatności. Tak więc rolnik, który stara się o kilka z nich, gdy spóźni się ze złożeniem swojego wniosku tylko o jeden dzień może naprawdę sporo stracić.
Rolnicy występujący o przyznanie płatności obszarowych w 2010 r., wypełniając jeden formularz wniosku mogą jednocześnie ubiegać się o płatności bezpośrednie, płatności z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich oraz innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), płatności na realizację przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawę dobrostanu zwierząt (PROW 2004-2006) oraz płatności rolnośrodowiskowe (PROW 2007-2013). Wprowadzenie jednego formularza wniosku dla 12 różnych rodzajów płatności jest ułatwieniem dla rolników, którzy nie muszą teraz wielokrotnie podawać tych samych danych i występować do Agencji z osobnymi wnioskami o przyznanie różnych dopłat.
Warto też przypomnieć, że wypełnienie wniosków nie jest trudne zwłaszcza dla rolników, którzy ubiegali się o płatności bezpośrednie w 2009 r., bo otrzymali oni poprzez pocztę tzw. wnioski "spersonalizowane", które są w dużej części wypełnione na podstawie danych znajdujących się we wnioskach złożonych w ubiegłym roku. Trochę więcej pracy mają natomiast osoby, które nie składały wniosków w zeszłym roku bo np. dopiero niedawno przejęły lub kupiły gospodarstwo. W takim wypadku trzeba wypełnić "czysty" formularz w całości.
Zasady przyznawania płatności, formularze wniosków oraz załączników do wniosku są dostępne na stronie internetowej ARiMR oraz w biurach powiatowych i oddziałach regionalnych Agencji. Wniosek można wypełnić także w formie elektronicznej, który jest również dostępny na stronie internetowej ARiMR. Tak wypełniony formularz należy wydrukować, podpisać i wysłać do biura powiatowego Agencji.
ARiMR zwraca się do rolników, aby przy wypełnianiu wniosków postępowali zgodnie z instrukcją, którą dostali wraz z otrzymanym do wypełnienia wnioskiem. W tym roku jest to szczególnie ważne bo zostały wprowadzone nowe rodzaje płatności (wsparcie specjalne) oraz nastąpiły zmiany w zasadach przyznawania krajowych uzupełniających płatnościach obszarowych. W pierwszym przypadku nowością jest to, że rolnicy z całego kraju mogą się ubiegać o płatność obszarową do roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych, a w kilku województwach o płatność do krów i owiec. Ważne jest również to, że jednolite płatności obszarowe będą przyznawane rolnikom do powierzchni upraw zagajników drzew o krótkiej rotacji, takich jak: brzoza, topola i wierzba. Rolnicy, którzy chcą otrzymać takie dopłaty muszą we wnioskach zadeklarować tak wykorzystywane grunty, jako odrębne działki rolne. Jeśli chodzi o uzupełniające płatności obszarowe (UPO), to będą one po raz pierwszy przysługiwały także do powierzchni, na których nie jest prowadzona żadna uprawa, jeżeli na gruntach tych:
- rolnik dokonał zasiewu w celu podniesienia żyzności gleby poprzez wprowadzenie do niej świeżej masy roślinnej (zielony nawóz);
- roślinność ta została przyorana lub wprowadzona do gleby na skutek zastosowania innego zabiegu mechanicznego, w terminie do dnia 31 sierpnia roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności uzupełniającej;
- nie jest prowadzona uprawa przez okres nie dłuższy niż jeden rok.
Z tytułu płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, w 2010 r. polscy rolnicy będą mogli otrzymać do 3,25 mld euro. Dodatkowo z tytułu pomocy na wspieranie gospodarowania na obszarach górskich oraz innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) zostanie przeznaczona kwota ok. 1,35 mld zł.
Szacowane maksymalne stawki płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego za rok 2010 przedstawiają się następująco:
- jednolita płatność obszarowa (JPO) - 141,06 euro/ha
- uzupełniająca płatność podstawowa - do powierzchni innych roślin i do powierzchni gruntów ornych, na których nie jest prowadzona uprawa roślin - 82,46 euro/ha
- płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu, do której przyznano płatność uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r. (płatność niezwiązana z produkcją) - 336,05 euro/ha
- płatność do powierzchni roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych (płatności zwierzęce) - 110,18 euro/ha
oddzielna płatność z tytułu owoców i warzyw (płatność do pomidorów) - ok. 39,44 euro/tonę - przejściowe płatności z tytułu owoców miękkich - 400 euro/ha
- płatność cukrowa - ok. 12,59 euro/tonę
płatność do krów - 142,5 euro/sztukę - płatność do owiec - 30 euro/sztukę
- specjalna płatność obszarowa do powierzchni uprawy roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych - 60 euro/ha.
ARiMR przypomina rolnikom otrzymującym jakiekolwiek dopłaty powierzchniowe, np. płatności bezpośrednie, ONW, rolnośrodowiskowe czy pomoc na zalesione grunty rolne lub grunty inne niż rolne, że są zobowiązani bezwzględnie przestrzegać przez cały rok zasad wzajemnej zgodności (cross compliance) w zakresie: ochrony środowiska naturalnego, identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz dobrej kultury rolnej. Agencja zwraca również uwagę, że od 1 stycznia 2010 roku obowiązują dodatkowe normy i wymogi, które nakładają na rolników obowiązek posiadania w określonych sytuacjach pozwoleń wodnoprawnych oraz zachowania charakterystycznych elementów krajobrazu.
Drobiu dużo i będzie jeszcze więcej
Debata nad przyszłą polityką rolną w Brukseli w dniach 12-13 grudnia br.
Dannon zapłaci 21 mln USD kary
Czescy rolnicy wylewają mleko na pola
W proteście przeciwko niskim cenom skupu rolnicy w Czechach wylewają w czwartek mleko na pola.
Wołowina drożeje i dalej będzie drożeć
Więcej...
Unia walutowa
I. Historia współpracy monetarnej
(a) Europejski System Walutowy (ESW)
W 1971 r. Stany Zjednoczone podjęły decyzję o zniesieniu parytetu złota do dolara, który po zakończeniu II wojny światowej umożliwił osiągnięcie stabilizacji walutowej na świecie. Decyzja ta położyła kres stałym kursom wymiany. Aby wprowadzić własną unię walutową, państwa Unii Europejskiej postanowiły, że zmiany kursów pomiędzy walutami europejskimi nie mogą przekroczyć poziomu 2,25%, w przeciwnym razie niezbędna będzie wspólna interwencja na rynkach walutowych.
Rozszerzenie Unii Europejskiej
I. Ku zjednoczeniu kontynentu
(a) Unia 27
Spotkanie Rady Europejskiej, które odbyło się w Kopenhadze w grudniu 2002 r., otworzyło kolejny etap w historii zjednoczenia europejskiego i stanowi jeden z bardziej doniosłych momentów. Podejmując decyzję o przyjęciu 10 kolejnych krajów od 1 maja 2004 r.,Unia Europejska nie tylko zwiększyła swoją powierzchnię i populację, ale również przypieczętowała koniec podziału naszego kontynentu, który od 1945 r. dzielił Europę na świat wolności i świat komunizmu.
Jednolity rynek
I. Droga ku zbudowaniu jednolitego rynku
(a) Ograniczenia rynku wewnętrznego
Jednym z założeń traktatu z 1957 r., na mocy którego utworzono Europejską Wspólnotę Gospodarczą, było zniesienie granic celnych w obrębie Wspólnoty oraz ustanowienie wspólnych taryf celnych dla towarów spoza EWG. Cel ten osiągnięto 1 lipca 1968 r.
Jednakże opłaty celne to tylko jeden aspekt barier utrudniających handel transgraniczny. W latach siedemdziesiątych XX w. istniały inne bariery handlowe uniemożliwiające pełne stworzenie wspólnego rynku. Na drodze ku swobodnemu przemieszczaniu się osób, towarów i kapitału stały normy techniczne, normy dotyczące bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, jak również przepisy obowiązujące w poszczególnych krajach w zakresie wykonywania pewnych zawodów czy kontroli walutowej.
Historia Unii Europejskiej
I Pokój i stabilizacja
Zanim idea zjednoczonej Europy stała się realnym celem politycznym przez długi czas pozostawała mrzonką filozofów i wizjonerów. Przykładem niech będzie hasło ?Stanów Zjednoczonych Europy? autorstwa Wiktora Hugo inspirowane ideałami humanistycznymi i pokojowymi. Wszelkie nadzieje okazały się jednak płonne, gdy w pierwszej połowie XX wieku krwawe wojny spustoszyły cały kontynent, rozwiewając sen o idylli.
Czym zajmuje się Unia Europejska
I. Polityka solidarnościowa
Głównym celem polityki solidarnościowej jest wsparcie procesu tworzenia jednolitego rynku (patrz rozdział 6: Jednolity rynek) oraz pomoc ze środków strukturalnych dla mniej zaawansowanych regionów lub sektorów przemysłowych borykających się z trudnościami. Potrzeba solidarnego działania krajów i regionów UE stała się jeszcze bardziej widoczna w kontekście niedawnego przyjęcia 12 nowych krajów, których dochody są znacznie poniżej średniej unijnej. UE musi zatem wspomóc restrukturyzację tych sektorów gospodarki, które ucierpiały w wyniku szybko rosnącej międzynarodowej konkurencji.
Rosja otwarta na Polskie mleko
Najprawdopodobniej niedługo zostanie całkowicie otwarty rynek rosyjski dla polskich produktów mleczarskich. Zostały już tylko formalności prawne do wypełnienia.
Kwietniowa wizyta rosyjskich inspektorów w polskich zakładach mleczarskich była niezwykle udana dla ich właścicieli. Z uzyskaniem uprawnień do eksportu na tamtejszy rynek nie było większych problemów. Dziś to już w sumie 30 zakładów przetwarzających mleko. Pod tym względem branża bije na głowę przetwórców mięsa czy drobiu. Liczba mleczarni z uprawnieniami eksportowymi oraz tempo przyznawania certyfikatów pozwala polskiej inspekcji weterynaryjnej o staranie się o tak zwany pre-listing, czyli nadawanie licencji eksportowych w imieniu Rosjan.